elon bet casino app download for android
elon bet casino app download for android
elon bet casino app download for android
elon bet casino app download for android
elon bet casino app download for android
elon bet casino app download for android
elon bet casino app download for android
elon bet casino app download for android
elon bet casino app download for android
elon bet casino app download for android
elon bet casino app download for android
bonanza sweet

DLACZEGO LASER – MIK współpraca Amerykańsko- Polska W Katedrze Notre Dame w Paryżu

Nota informacyjna. Etap Pierwszy.

G.C. laser Systems Inc. Projektuje i buduje opatentowane systemy laserowe dopuszczone  również do prób w konserwacji i restauracji Katedry Notre Dame. Firma G.C. Laser Systems Inc. przeprowadziła badania i testy działania tych urządzeń. Celem było ustalenie optymalnej metody usuwania nawarstwień powstałych na murach w wyniku pożaru dachu. G.C. Laser Systems zaprosił do partnerskiej współpracy Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki  (MIK).      Instytut dysponuje największym doświadczeniem jako prekursor w stosowaniu technik laserowych w  konserwacji zabytków w Polsce. Od 1997 r. wdraża do konserwacji kolejne systemy laserowe we współpracy  badawczej, oraz  realizacji  prac konserwatorskich z udziałem pracowników Instytutem Optoelektroniki Wojskowej Akademii Technicznej.

Wykonane udane  próby in situ zrealizowali;

– Bartosz Dajnowski G.C. Laser Systems

– dr inż. Roman Ostrowski -fizyk Wojskowa Akademia Techniczna , delegowany do współpracy z MIK

–  Radosław Tusznio- konserwator MIK i Pogotowie Konserwatorskie.

Próby czyszczenia na różnych elewacjach i powierzchniach przeprowadzono  w listopadzie 2020 r. w  Katedrze Notre Dame w Paryżu.

Amerykańsko –polska  grupa G.C. laser Systems i Międzyuczelnianego  Instytutu Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki  w ASP w Warszawie i Krakowie jest gotowa do dalszej owocnej współpracy.

Nota informacyjna – Etap drugi .

Zespół Architektów Kierujący  złożonym  procesem prac konserwatorskich w Katedrze zdecydował o zaproszeniu i kontynuacji prac konserwatorskich firmę GC Laser Systems  jednostki produkującej lasery, współpracującą z MIK. Delegacja pracowników Instytutu mającego kilkudziesięcioletnie doświadczenia w stosowaniu tej technologii w badaniach i pracach konserwatorskich.  Prace będą wykonywane w systemie dwuzmianowym, obecnie ustalane są ilości sprzętu, oraz liczby konserwatorów delegowanych do prac w pierwszej kolejności do dwóch kaplic, gdzie ustawione są  rusztowania.  Logistyka zostanie ustalona  w grudniu. Przewidywany plan podjęcia prac to początek stycznia . Prace  ze względu na realne zagrożenie skażeniem ołowiem (jak obliczono dach i  iglica to 500 ton blachy, która w pożarze stopiła się, a ogromne ilości tlenków skaziły wnętrze katedry i jej otoczenie. ) zastosowano specjalny reżim prac podobny do znanych zabezpieczeń czasu pandemii/ jednorazowe ubiory maski z filtrami kaski, kąpiel przy każdym wyjściu/

We wnętrzu  Katedry kilka lat temu została otwarta Kaplica M. B. Częstochowskiej  obecnie  jest zamknięta i wymaga  konserwacji.  Zadaniem tej misji będzie też uzyskanie pozwolenia dla sporządzenia dokumentacji stanu zachowania i programu konserwatorskiego.

Udział w tych pracach jest wypadkową realizacji zadań Instytutu,  otwarcia na nowe formy współpracy międzynarodowej , jednoczącej  w działaniach  doświadczenia  i własny potencjał w ochronie dziedzictwa kulturowego świata.

Pogotowie Konserwatorskie  zarządzane przez MIK, wnosi aport  wyposażenia laserowego swojej   pracowni laserowej.   Ośmiu systemów laserowych w tym innowacyjny  system femtosekundowy. To unikatowe wyposażenie wypełnia potrzeby bezpiecznych działań konserwatorskich w odniesieniu do pełnej gamy materiałów poddawanych złożonym  procesom ich  zachowywania.  Na stronie Instytutu   www. mik.edu.pl  zamieszczone są szersze informacje.

 

– DLACZEGO  LASERY –

 

Zachowanie dziedzictwa kulturowego dla przyszłych pokoleń jest jednym z najważniejszych obowiązków i zadań każdego społeczeństwa.

–  Jest to zadanie wymagające ścisłej, interdyscyplinarnej współpracy konserwatorów dzieł sztuki i obiektów zabytkowych, z przedstawicielami wielu dziedzin nauki i rzemiosła.

–    Szczególnie ważne dla zrozumienia dziedzictwa kultury są badania naukowe, wkład nauk fizycznych i chemicznych w odkrywaniu informacji o dziełach.

–    W historii rozwoju przyjmowano i weryfikowano wiele różnorodnych  metod  postępowania konserwatorskiego i badań specjalistycznych  dla zachowania wartości kulturowych świata.

– Współcześnie, dla celów diagnostycznych dzieł sztuki, opracowano wiele specjalistycznych nieniszczących metod badawczych w oparciu o technikę laserową.

–  Głównym celem nieniszczących analiz fizyko-chemicznych jest identyfikacja nie tylko poznanie budowy obiektu, jego stanu zachowania, oraz zmian utworzonych poprzez oddziaływanie różnorodnych czynników na powierzchniach dzieł sztuki i zabytków.

–  Podstawowym  zadaniem procesu usuwaniu nawarstwień „obcych” jest jak najmniejsza ingerencja w materię zabytkową – podłoże.

–   Zastosowanie techniki laserowej i optoelektroniki daje możliwość nieniszczących analiz i pełnej kontroli procesu przy usuwaniu nawarstwień z powierzchni dzieł sztuki.

–  Selektywne i precyzyjne działania wiązki światła stanowi podstawową zaletę bezinwazyjnego działania na nawarstwienia mniej lub bardziej przylegającego do powierzchni dzieła.

–    Jak każda z wdrażanych metod w konserwacji posiada  zalety i wady, wykorzystanie impulsowego promieniowania laserowego i wymaga świadomości i praktycznego doświadczenia w dopasowaniu, wyborze parametrów lasera używanego w procesie działań konserwatorskich, usuwaniu warstw brudu, zanieczyszczeń atmosferycznych, przemalówek, itp. nawarstwień.

      –      Tabela 1. Metody oparte są na oddziaływaniu z materią (substancją zabytkową) różnego rodzaju promieniowania laserowego (różne długości fal, gęstości energii) .

Najważniejszą zaletą tych metod jest fakt, iż są one całkowicie nieiszczące lub mikro  niszczące (LIBS). Analizy mogą być realizowane in situ oraz online i nie wymagają pobierania próbek z obiektu.

Tabela 2. Przedstawia możliwości techniki laserowej stosowanej w konserwacji dzieł sztuki i zabytków przy usuwaniu obcych nawarstwień i zabrudzeń zalegających na powierzchniach  obiektów.

Technika usuwania warstw powierzchniowych za pomocą promieniowania laserowego oferuje szereg niespotykanych do tej pory zalet w porównaniu do technik tradycyjnych (mechanicznych i chemicznych) i jest:

Bezkontaktowa – narzędzie nie ma bezpośredniego kontaktu z obiektem – energia dostarczana jest w postaci promieniowania laserowego – światła;

Selektywna – może być dopasowana (dostrojona) do różnych, specyficznych cech materiałów, o różnych właściwościach fizyko-chemicznych;

Lokalna – oczyszczane są jedynie te miejsca (o powierzchni od kilkudziesięciu mikrometrów kwadratowych), na które skierowana jest wiązka laserowa;

Samo-ograniczająca się – wykorzystując różnicę współczynników pochłaniania nawarstwienia i podłoża, dla danej gęstości mocy (energii) promieniowania laserowego, proces oczyszczania zostaje automatycznie (natychmiast) przerwany;

O natychmiastowym sprzężeniu zwrotnym – automatyczna kontrola grubości usuwanej warstwy;

Kontrolowane jest usuwanie nawarstwienia z zachowaniem najdelikatniejszego reliefu  – kontrola grubości usuwanego nawarstwienia oznacza  zachowanie najdelikatniejszych  i finezyjnych szczegółów (na przykład ślady pędzla czy dłuta);

Komplementarna, uniwersalna – w wielu przypadkach dostępność różnych długości fal

generacji przez lasery zwiększa elastyczność metody laserowej, w zastosowaniu dla wielu różnych obiektów.

 

– Konserwacja bezcennych obiektów jest procesem dostarczającym konserwatorom wielu trudnych zagadnień komplementarnych,  ich analiza i oczyszczanie jest jednym z krytycznych etapów tego procesu. Ogromna różnorodność rodzaju nawarstwień, jak również szeroki wachlarz wyboru parametrów wiązki laserowej (długości fali, gęstości energii), dostarcza najwszechstronniejszej, jak do tej pory, technologii usuwania nawarstwień obcych z dzieł sztuki i z obiektów zabytkowych. Mimo początkowych problemów w latach dziewięćdziesiątych nastąpił metodyczny postęp w technice laserowej stosowanej w konserwacji w większości krajów europejskich. Obecnie zaobserwować można generalną akceptację metody w większości instytucji konserwatorskich.

–  Utworzenie międzynarodowego konsorcjum  oparto o współpracę, wymianę doświadczeń, łączeniu metod abrazyjnych z technikami laserowymi z włączeniem zgromadzonej wiedzy, praktyki, zaplecza do badań i  prac konserwatorskich.

Aport posiadanego arsenału laserów, kabin umożlwiających prace w standardach  ekologicznych bez urzycia rusztowań. Ten zakres współpracy,  jest przykładem   bezprecedensowym  w skali świata.  Stanowi  platformę dla integracji profesjonalnych zespołów w procesie  zachowywania dziedzictwa kulturowego świata, którego jesteśmy depozytariuszami . Mając świadomość różnorodnych zagrożeń , pożarów , klęsk żywiołowych, wojen,  aktów terroru uważamy przyjętą formułę współpracy za zasadną przy kształtowaniu progresywnych form opieki i ochrony  dziedzictwa kulturowego.

 

 

 

No Comments

Post A Comment