01 gru DLACZEGO LASER – MIK współpraca Amerykańsko- Polska W Katedrze Notre Dame w Paryżu
Nota informacyjna. Etap Pierwszy.
G.C. laser Systems Inc. Projektuje i buduje opatentowane systemy laserowe dopuszczone również do prób w konserwacji i restauracji Katedry Notre Dame. Firma G.C. Laser Systems Inc. przeprowadziła badania i testy działania tych urządzeń. Celem było ustalenie optymalnej metody usuwania nawarstwień powstałych na murach w wyniku pożaru dachu. G.C. Laser Systems zaprosił do partnerskiej współpracy Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki (MIK). Instytut dysponuje największym doświadczeniem jako prekursor w stosowaniu technik laserowych w konserwacji zabytków w Polsce. Od 1997 r. wdraża do konserwacji kolejne systemy laserowe we współpracy badawczej, oraz realizacji prac konserwatorskich z udziałem pracowników Instytutem Optoelektroniki Wojskowej Akademii Technicznej.
Wykonane udane próby in situ zrealizowali;
– Bartosz Dajnowski G.C. Laser Systems
– dr inż. Roman Ostrowski -fizyk Wojskowa Akademia Techniczna , delegowany do współpracy z MIK
– Radosław Tusznio- konserwator MIK i Pogotowie Konserwatorskie.
Próby czyszczenia na różnych elewacjach i powierzchniach przeprowadzono w listopadzie 2020 r. w Katedrze Notre Dame w Paryżu.
Amerykańsko –polska grupa G.C. laser Systems i Międzyuczelnianego Instytutu Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w ASP w Warszawie i Krakowie jest gotowa do dalszej owocnej współpracy.
Nota informacyjna – Etap drugi .
Zespół Architektów Kierujący złożonym procesem prac konserwatorskich w Katedrze zdecydował o zaproszeniu i kontynuacji prac konserwatorskich firmę GC Laser Systems jednostki produkującej lasery, współpracującą z MIK. Delegacja pracowników Instytutu mającego kilkudziesięcioletnie doświadczenia w stosowaniu tej technologii w badaniach i pracach konserwatorskich. Prace będą wykonywane w systemie dwuzmianowym, obecnie ustalane są ilości sprzętu, oraz liczby konserwatorów delegowanych do prac w pierwszej kolejności do dwóch kaplic, gdzie ustawione są rusztowania. Logistyka zostanie ustalona w grudniu. Przewidywany plan podjęcia prac to początek stycznia . Prace ze względu na realne zagrożenie skażeniem ołowiem (jak obliczono dach i iglica to 500 ton blachy, która w pożarze stopiła się, a ogromne ilości tlenków skaziły wnętrze katedry i jej otoczenie. ) zastosowano specjalny reżim prac podobny do znanych zabezpieczeń czasu pandemii/ jednorazowe ubiory maski z filtrami kaski, kąpiel przy każdym wyjściu/
We wnętrzu Katedry kilka lat temu została otwarta Kaplica M. B. Częstochowskiej obecnie jest zamknięta i wymaga konserwacji. Zadaniem tej misji będzie też uzyskanie pozwolenia dla sporządzenia dokumentacji stanu zachowania i programu konserwatorskiego.
Udział w tych pracach jest wypadkową realizacji zadań Instytutu, otwarcia na nowe formy współpracy międzynarodowej , jednoczącej w działaniach doświadczenia i własny potencjał w ochronie dziedzictwa kulturowego świata.
Pogotowie Konserwatorskie zarządzane przez MIK, wnosi aport wyposażenia laserowego swojej pracowni laserowej. Ośmiu systemów laserowych w tym innowacyjny system femtosekundowy. To unikatowe wyposażenie wypełnia potrzeby bezpiecznych działań konserwatorskich w odniesieniu do pełnej gamy materiałów poddawanych złożonym procesom ich zachowywania. Na stronie Instytutu www. mik.edu.pl zamieszczone są szersze informacje.
– DLACZEGO LASERY –
– Zachowanie dziedzictwa kulturowego dla przyszłych pokoleń jest jednym z najważniejszych obowiązków i zadań każdego społeczeństwa.
– Jest to zadanie wymagające ścisłej, interdyscyplinarnej współpracy konserwatorów dzieł sztuki i obiektów zabytkowych, z przedstawicielami wielu dziedzin nauki i rzemiosła.
– Szczególnie ważne dla zrozumienia dziedzictwa kultury są badania naukowe, wkład nauk fizycznych i chemicznych w odkrywaniu informacji o dziełach.
– W historii rozwoju przyjmowano i weryfikowano wiele różnorodnych metod postępowania konserwatorskiego i badań specjalistycznych dla zachowania wartości kulturowych świata.
– Współcześnie, dla celów diagnostycznych dzieł sztuki, opracowano wiele specjalistycznych nieniszczących metod badawczych w oparciu o technikę laserową.
– Głównym celem nieniszczących analiz fizyko-chemicznych jest identyfikacja nie tylko poznanie budowy obiektu, jego stanu zachowania, oraz zmian utworzonych poprzez oddziaływanie różnorodnych czynników na powierzchniach dzieł sztuki i zabytków.
– Podstawowym zadaniem procesu usuwaniu nawarstwień „obcych” jest jak najmniejsza ingerencja w materię zabytkową – podłoże.
– Zastosowanie techniki laserowej i optoelektroniki daje możliwość nieniszczących analiz i pełnej kontroli procesu przy usuwaniu nawarstwień z powierzchni dzieł sztuki.
– Selektywne i precyzyjne działania wiązki światła stanowi podstawową zaletę bezinwazyjnego działania na nawarstwienia mniej lub bardziej przylegającego do powierzchni dzieła.
– Jak każda z wdrażanych metod w konserwacji posiada zalety i wady, wykorzystanie impulsowego promieniowania laserowego i wymaga świadomości i praktycznego doświadczenia w dopasowaniu, wyborze parametrów lasera używanego w procesie działań konserwatorskich, usuwaniu warstw brudu, zanieczyszczeń atmosferycznych, przemalówek, itp. nawarstwień.
– Tabela 1. Metody oparte są na oddziaływaniu z materią (substancją zabytkową) różnego rodzaju promieniowania laserowego (różne długości fal, gęstości energii) .
Najważniejszą zaletą tych metod jest fakt, iż są one całkowicie nieiszczące lub mikro niszczące (LIBS). Analizy mogą być realizowane in situ oraz online i nie wymagają pobierania próbek z obiektu.
Tabela 2. Przedstawia możliwości techniki laserowej stosowanej w konserwacji dzieł sztuki i zabytków przy usuwaniu obcych nawarstwień i zabrudzeń zalegających na powierzchniach obiektów.
Technika usuwania warstw powierzchniowych za pomocą promieniowania laserowego oferuje szereg niespotykanych do tej pory zalet w porównaniu do technik tradycyjnych (mechanicznych i chemicznych) i jest:
Bezkontaktowa – narzędzie nie ma bezpośredniego kontaktu z obiektem – energia dostarczana jest w postaci promieniowania laserowego – światła;
Selektywna – może być dopasowana (dostrojona) do różnych, specyficznych cech materiałów, o różnych właściwościach fizyko-chemicznych;
Lokalna – oczyszczane są jedynie te miejsca (o powierzchni od kilkudziesięciu mikrometrów kwadratowych), na które skierowana jest wiązka laserowa;
Samo-ograniczająca się – wykorzystując różnicę współczynników pochłaniania nawarstwienia i podłoża, dla danej gęstości mocy (energii) promieniowania laserowego, proces oczyszczania zostaje automatycznie (natychmiast) przerwany;
O natychmiastowym sprzężeniu zwrotnym – automatyczna kontrola grubości usuwanej warstwy;
Kontrolowane jest usuwanie nawarstwienia z zachowaniem najdelikatniejszego reliefu – kontrola grubości usuwanego nawarstwienia oznacza zachowanie najdelikatniejszych i finezyjnych szczegółów (na przykład ślady pędzla czy dłuta);
Komplementarna, uniwersalna – w wielu przypadkach dostępność różnych długości fal
generacji przez lasery zwiększa elastyczność metody laserowej, w zastosowaniu dla wielu różnych obiektów.
– Konserwacja bezcennych obiektów jest procesem dostarczającym konserwatorom wielu trudnych zagadnień komplementarnych, ich analiza i oczyszczanie jest jednym z krytycznych etapów tego procesu. Ogromna różnorodność rodzaju nawarstwień, jak również szeroki wachlarz wyboru parametrów wiązki laserowej (długości fali, gęstości energii), dostarcza najwszechstronniejszej, jak do tej pory, technologii usuwania nawarstwień obcych z dzieł sztuki i z obiektów zabytkowych. Mimo początkowych problemów w latach dziewięćdziesiątych nastąpił metodyczny postęp w technice laserowej stosowanej w konserwacji w większości krajów europejskich. Obecnie zaobserwować można generalną akceptację metody w większości instytucji konserwatorskich.
– Utworzenie międzynarodowego konsorcjum oparto o współpracę, wymianę doświadczeń, łączeniu metod abrazyjnych z technikami laserowymi z włączeniem zgromadzonej wiedzy, praktyki, zaplecza do badań i prac konserwatorskich.
Aport posiadanego arsenału laserów, kabin umożlwiających prace w standardach ekologicznych bez urzycia rusztowań. Ten zakres współpracy, jest przykładem bezprecedensowym w skali świata. Stanowi platformę dla integracji profesjonalnych zespołów w procesie zachowywania dziedzictwa kulturowego świata, którego jesteśmy depozytariuszami . Mając świadomość różnorodnych zagrożeń , pożarów , klęsk żywiołowych, wojen, aktów terroru uważamy przyjętą formułę współpracy za zasadną przy kształtowaniu progresywnych form opieki i ochrony dziedzictwa kulturowego.
No Comments